Liturgia (gr. leiturgia – dzieło publiczne) jest dziełem Jezusa Chrystusa, „szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i jednocześnie źródłem, z którego wypływa cała jego moc” (konstytucja Sacrosanctum Concilium 10). W niej wspólnota Kościoła oddaje publiczny kult Bogu. To czynność święta, uczestniczenie w modlitwie Jezusa do Boga Ojca, w Duchu Świętym. W liturgii Kościół celebruje szczególnie Misterium Paschalne, a Chrystus kontynuuje doskonałe dzieło odkupienia.
Sercem liturgii jest Msza święta. Cała działalność Kościoła i wszystkie sakramenty są na nią nakierowane i mają obudzić w człowieku pragnienie większego zjednoczenia z Bogiem. Chrystus ustanowił Eucharystię podczas tzw. Ostatniej Wieczerzy, aby utrwalić na wieki Ofiarę Krzyża i powierzyć Kościołowi swoje Ciało i Krew jako zadatek życia wiecznego i wypełnienie obietnicy „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 20,28). Eucharystia to dziękczynienie składane Panu Bogu przez Jego lud, „(…) sakrament miłosierdzia, znak jedności, węzeł miłości, uczta paschalna, w której spożywamy Chrystusa, w której dusza napełnia się łaską i otrzymuje zadatek przyszłej chwały” (KKK 1323).
Aby lepiej zrozumieć sens Mszy św., warto uświadomić sobie, co oznaczają poszczególne jej części.
Mają na celu przygotowanie wspólnoty wiernych do Eucharystii i wprowadzenie ich w liturgię danego dnia.
1. Procesja na wejście – kapłani wraz ze służbą liturgiczną wchodzą w przestrzeń prezbiterium; w dniach powszednich zazwyczaj z zakrystii, natomiast w czasie największych uroczystości roku liturgicznego przechodzą przez środek kościoła. Wówczas na przedzie procesji niesie się krzyż, także kadzidło, Ewangeliarz itp.
2. Ucałowanie ołtarza – kapłani składają pocałunek na ołtarzu, na którym Chrystus podczas każdej Mszy św. składa ofiarę z siebie samego.
3. Znak krzyża - wyrażenie wiary w obecność Trójcy Świętej - postawienie się w Bożej obecności.
4. Akt pokuty – abyśmy mogli z czystym sercem przyjąć Chrystusa w Eucharystii, wówczas wyznajemy swoje grzechy i prosimy o ich odpuszczenie.
5. W niedziele (prócz niedziel Adwentu i Wielkiego Postu) i określone uroczystości czy święta śpiewa się hymn liturgiczny „Chwała na wysokości Bogu” (łac. Gloria in excelsis Deo), w którym wielbimy Ojca, Syna i Ducha Świętego, składamy dziękczynienie i prosimy o zmiłowanie.
6. Kolekta – modlitwa z dnia, w której kapłan w zależności od obchodu liturgicznego wznosi do Boga przez Chrystusa w Duchu Świętym określone prośby. Wierni, odpowiadając: „Amen” (czyli „Niech się tak stanie”) łączą się w modlitwie, zgadzają się z jej słowami.
Bóg karmi nas na początku Eucharystii swoim Słowem, które jest żywe i skuteczne (por. List do Hebrajczyków 4,12), którym mamy się umacniać i wprowadzać je w codzienne życie.
1. Czytania (tzw. lekcje) – w dni powszednie jest jedno czytanie, chyba że obchodzimy uroczystość (wówczas po psalmie następuje drugie czytanie). W niedzielę mamy dwa czytania – przed psalmem i po psalmie, jedno ze Starego Testamentu, a drugie np. z Listów Apostolskich.
2. Psalm responsoryjny – ma związek z czytaniem na dany dzień, wierni śpiewają wspólnie refren.
*W oktawie Zmartwychwstania Pańskiego oraz w Zesłanie Ducha Świętego przed aklamacją śpiewa się tzw. sekwencję, w której głosi się wiernym tajemnicę rozważaną w konkretnym okresie. Są to kolejno: „Niech w święto radosne paschalnej ofiary” oraz „Przybądź, Duchu Święty”.
3. Aklamacja – śpiew „Alleluja” („Chwalcie Boga”) wraz z wersetem wprowadzającym w tematykę Ewangelii.
4. Ewangelia – punkt kulminacyjny Liturgii Słowa. Przed jej wysłuchaniem wykonujemy tzw. mały znak krzyża – na czole, ustach i sercu, aby światło Chrystusa oświeciło umysł, a Jego przesłanie było głoszone ustami i przemieniało serce. Ewangelii słuchamy w postawie stojącej wyrażającej zarówno szacunek, jak i gotowość do wprowadzania słowa w czyn.
5. Homilia – kapłan wyjaśnia w niej teksty biblijne lub liturgię z danego dnia.
6. Credo – wyznanie wiary odmawiane wspólnie w niedziele i uroczystości.
7. Modlitwa wiernych – modlitwa błagalna kończąca Liturgię Słowa, w której prosimy o potrzebne łaski dla Kościoła, parafii, ojczyzny, a także w intencji, w jakiej jest sprawowana Msza św. itp.
1. Przygotowanie darów – chleba, wina i wody. Kapłan odmawia nad nimi modlitwę i obmywa ręce jako znak pokory i prośby o oczyszczenie z grzechów.
2. MODLITWA EUCHARYSTYCZNA.
- dialog kapłana z wiernymi – wezwanie, by wznieść swoje serca do Boga w modlitwie, zwłaszcza w dziękczynieniu i zjednoczyć się w Chrystusie
- prefacja – modlitwa dziękczynna za dzieło odkupienia, zazwyczaj zaczynająca się od słów: „Zaprawdę godne to i sprawiedliwe”
- Sanctus – śpiew „Święty, święty, święty”, w łączności z aniołami i świętymi, składający się m.in. ze słów. wypowiadanych przy wjeździe Jezusa do Jerozolimy – „błogosławiony, który idzie w imię Pańskie”
- epikleza – prośba kapłana do Boga Ojca, aby zesłał swojego Ducha, by chleb i wino mogły przeistoczyć się w Ciało i Krew Jego Syna
- przeistoczenie – najważniejszy moment, w którym kapłan będąc in persona Christi, czyli w osobie Chrystusa, wypowiada Jego słowa, a chleb i wino stają się prawdziwym Ciałem i Krwią Jezusa, choć jednocześnie nie zmienia się ich postać materialna. Wówczas wierni klęczą.
- aklamacja po przeistoczeniu – kapłan wypowiada słowa np. „Oto wielka tajemnica wiary”, wierni odpowiadają, aby ukazać swoją wiarę w żywą obecność Jezusa w Eucharystii, w Jego śmierć, zmartwychwstanie i obietnicę ponownego przyjścia (tzw. paruzji)
- anamneza – przypomnienie zbawczych wydarzeń z życia Chrystusa
- doksologia – uroczyste uwielbienie: „Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie…”.
1. Ojcze nasz – Modlitwa Pańska, której Jezus nauczył swoich uczniów.
2. Po słowach „Bo Twoje jest Królestwo, potęga i chwała na wieki” następuje prośba o jedność i obrzęd przekazania znaku pokoju – przez skinienie głową lub podanie ręki.
3. „Baranku Boży” – śpiew w czasie tzw. łamania chleba, które symbolizuje śmierć Chrystusa a jednocześnie także oznacza prawdę, iż stajemy się jednym Ciałem, spożywając z jednego chleba.
4. Po słowach kapłana i ukazaniu świętej Hostii, wypowiadamy słowa „Panie, nie jestem godzien…” na wzór słów wypowiedzianych w Ewangelii – „Panie, nie jestem godzien, abyś wszedł pod mój dach, ale powiedz tylko słowo, a mój sługa odzyska zdrowie”.
5. Udzielanie Komunii św. – zazwyczaj pod jedną postacią, natomiast w najważniejsze uroczystości udziela się nieraz także Krwi Pańskiej, zanurzając w niej świętą Hostię. Po Komunii modlimy się w sercu do Chrystusa, którego przyjęliśmy.
6. Modlitwa po Komunii – w niej kapłan modli się o trwałe skutki przyjęcia Najświętszego Sakramentu.
1. Błogosławieństwo, w którym kapłan wypowiada słowa: „Niech was błogosławi Bóg Wszechmogący: Ojciec i Syn, i Duch Święty”.
2. Rozesłanie – słowa „Idźcie w pokoju Chrystusa” oznaczają, że mamy trwać w Nim nie tylko podczas Mszy św., ale także nieść Go do swoich codziennych zajęć i dawać świadectwo o Nim w świecie. Po rozesłaniu kapłan wraz ze służbą liturgiczną odchodzą do zakrystii.
W Kościele katolickim rok liturgiczny to cykl wspomnień historii zbawienia w oparciu o wydarzenia z życia i śmierci Jezusa Chrystusa zawarte w ciągu jednego roku kalendarzowego. Rok liturgiczny rozpoczyna się w pierwszą niedzielę adwentu, która przypada między 27 listopada a 3 grudnia. Ponadto, w cykl wspomnień życia i śmierci Jezusa wpisane są wspomnienia świętych i wydarzeń z życia Kościoła.